Christian Engström, Pirat

EU fick Nobels fredspris, fick jag höra när jag tittade in på ett välkomstmöte med pirater tidigare i eftermiddags.

I egenskap av EU-parlamentariker för Sverige antar jag att jag bör känna mig stolt, och att min mamma skulle tycka jag var ouppfostrad om jag inte tackade för det fina priset. Så då gör jag väl det:

Tack snälla Nobelkommittén för det fina priset!

Men med det sagt, skulle jag med förlov sagt vilja veta vad fasen Nobelkommittén röker. Fredspriset till EU, av alla jordens organisationer?!!

EU är en korporativ överstatlig konstruktion med ett demokratiskt underskott lika stort som det ekonomiska, med en icke-vald regering (kommissionen) ledd av en icke-vald president (Barroso), som delar makten med en annan icke-vald president (Van Rompuy).

Tillsammans chefar de över en administration där storföretagens lobbyister ränner som barn i huset och beställer lagstiftning på löpande band. En administration där EU-kommissionen själv aldrig någonsin har beviljats…

View original post 180 more words

Leave a Reply

